PAS DUN KOTA

PAS DUN KOTA

Rabu, 12 Ogos 2015

Inilah masanya kita terus berkerja.



Orang Rembau bertanya kepada saya apa komen saya berkenaan GHB. Pendirian saya mudah, GHB tidak mungkin dapat menyaingi PAS. Ini bukan pendapat saya sendirian.

Suka saya menyoroti catatan Wan Saiful Wan Jan, anak muda lulusan England, seorang penganalisa IDEAS, badan kajian dasar yang dipelopori oleh Tengku Muda Negeri Sembilan. Ulasan beliau boleh dibaca dalam artikel berbahasa Inggeris yang disiarkan dalam web IDEAS, portal Focus Malaysia dan The Malaysia Insider pada bulan lepas.

Saya tidak mahu mengulas tentang komen beliau sebagai orang luar tentang urustadbir parti. Pendapat beliau mungkin benar dan mungkin tidak tepat berdasar batasan maklumat yang diperolehi.

Namun, saya sangat bersetuju dengan kesimpulan yang dinyatakan. Sepertimana yang dinyatakan beliau, saya juga agak skeptik dan pesimistik akan jangkahayat GHB jika ditubuhkan sekadar ingin menyaingi PAS dalam pentas politik demokrasi.

Perlu diingati dalam konteks pilihanraya, PAS bersemuka melawan UMNO. Perseteruan PAS dengan UMNO pada pertandingan kerusi Melayu luar bandar.

Pengundi teras Melayu tidak mahu berfikir hal-hal komplikated seperti isu ekonomi global, krisis politik nasional apatah lagi polisi-polisi kerajaan seperti TPPA, GST dan sebagainya.

Mereka yang sayangkan pemimpin yang peduli akan nasib mereka, yang memudahkan urusan menyekolahkan anak, boleh bercucuk tanam, pergi haji sebelum dimamah usia. Segmen pengundi begini juga sensitif dengan adat resam dan agama.

Kebanyakan figura GHB yang saya kenali, selera dan kemampuan mereka tidak terkalah dalam mendekati golongan non-Muslim dan Melayu urban. Jika adapun kerusi yang terpaksa dikompromi PAS hanyalah beberapa kerusi campuran di Selangor.

Manakala di Negeri Sembilan, DUN dan Parlimen yang ditandingi PAS rata-ratanya mempunyai komposisi 60% - 70℅ pengundi Melayu di luar bandar. Jika mahukan kerusi lebih, mereka terpaksa berunding dengan PKR dan DAP pula. Ia bahkan menambah liku dan luka dalam roadmap politik GHB.

Saya masih positif dalam memahami garis pemisah antara PAS dan GHB letaknya hanya pada pendekatan dakwah dan politik kedua-duanya. Kelebihan dan keutamaan PAS pada dakwah dan politik dengan orang Melayu agar menjadi Muslim yang lebih baik. GHB pula mahu mendekati non-Muslim agar nilai universal Islam dapat difahami dan diterima. Matlamat akhir adalah sama.

Namun, dalam keadaan sekarang adalah lebih baik para orkestrator GHB mengambil keputusan mudah. Kembali kepada PAS dengan dasar Islami, atau sertai DAP atau PKR dengan peluang yang luas untuk berdakwah kepada non-Muslim. Dalam urusan politik kekal status quo.

UMNO-BN sedang tenat. Tidak perlu berlengah dan berlelah dengan krisis yang panjang. Inilah masanya kita terus berkerja.

Tuan Rozmal bin Malakan,
Timbalan YDP PAS Rembau
12 Ogos 2015

Tiada ulasan:

Catat Ulasan