PAS DUN KOTA

PAS DUN KOTA

Ahad, 6 Ogos 2017

Ubah suai rumah tanpa kebenaran




Ubah suai rumah tanpa kebenaran
7 Ogos 2017

REMBAU – “Saya dah buat aduan sejak hujung Mac lagi, pelan tak lulus tapi tengok-tengok rumah jiran dah jadi tiga tingkat,” luah Tan Khek Ling, 61, ketika ditemui di kediamannya di Desa Permai Pedas, di sini, semalam.

Khek Ling berkata, sepanjang dia menetap di taman perumahan berkenaan lebih 20 tahun lalu, dia tidak mempunyai sebarang masalah dengan jirannya, namun terkejut secara tiba-tiba jirannya mendirikan tembok batu bersebelahan pagar rumahnya.

Menurutnya, tidak lama kemudian tembok berkenaan semakin tinggi binaannya dan ia pada mulanya disangka pagar, rupa-rupanya adalah binaan rumah tiga tingkat.

“Saya bimbang dan tak senang duduk. Setahu saya kalau menetap di taman perumahan, bukan boleh suka-suka hati buat binaan tambahan sehingga boleh ganggu keselesaan penduduk dan membahayakan kediaman jiran.

“Binaan rumah ini yang terlalu rapat dengan pagar rumah saya menghalang cahaya matahari pagi masuk ke rumah saya. Selain itu, dua batang pokok di belakang rumah jiran yang begitu tinggi juga dikhuatiri akan tumbang ke rumah saya,” katanya.

Khek Ling berkata, susulan masalah berkenaan dia membuat laporan secara rasmi kepada Majlis Daerah Rembau (MDR) sejak penghujung Mac lalu dengan bantuan rakan yang juga pesara kerajaan.

Menurutnya yang bekerja sebagai mekanik, pada April pihak MDR telah memberi maklum balas kepadanya secara rasmi, dengan menyatakan Bahagian Penguatkuasaan MDR telah mengeluarkan Notis Sebelum Tindakan, supaya kerja-kerja pembinaan tanpa kelulusan itu dihentikan segera.

“Walaupun begitu, saya terkejut kerja-kerja masih diteruskan. Sehingga kini dah lima kali saya berulang-alik ke MDR bagi mengemukakan aduan.  Kini rumah ini sudah pun menjadi bangunan tiga tingkat.

“Ada rakan yang menyuruh saya mengambil tindakan undang-undang dengan melantik peguam. Namun bagi saya undang-undang sedia ada di bawah MDR sudah jelas menyatakan kerja-kerja menambah binaan rumah di taman perumahan perlu mengemukakan pelan terlebih dahulu," katanya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan