PAS DUN KOTA

PAS DUN KOTA

Ahad, 20 Ogos 2017

Tingkat usaha dakwah luar parti




Tingkat usaha dakwah luar parti
Sinar Harian 19 Ogos 2017

JEMPOL - Aktiviti dakwah luar parti mesti dipertingkatkan sekurang-kurangnya lebih separuh dari jumlah program tahunan.

Naib Presiden Pas, Datuk Iskandar Abdul Samad berkata, usaha itu bagi melengkapkan pemimpin Pas sama ada di peringkat negeri, kawasan mahu pun cawangan supaya menjadi pemimpin masyarakat berbilang kaum.

“Macam mana nak pimpin jika tak buat program luaran? Kita tak boleh sekadar menjadi pemimpin Pas saja, tapi pemimpin masyarakat termasuk bukan Islam.

“Namun diingatkan, elakkan pertelagahan juga krisis sesama sendiri dan istiqamah melibatkan diri dengan program peningkatan kefahaman ahli seperti usrah, liqa’, tamrin dan rehlah.

“Dalam masa sama tingkatkan ilmu kefahaman Islam supaya mampu memimpin dengan mengemukakan solusi yang baik dalam setiap permasalahan negara dan masyarakat berdasarkan manhaj al-Quran serta Sunnah,” katanya.

Beliau berkata demikian dalam program Munaqashah Ucapan Dasar Presiden Pas peringkat Negeri Sembilan di Muassasah Darus Su’ada, Batu Kikir, di sini.

Turut hadir Timbalan Pesuruhjaya (TPJ 1) Pas Negeri Sembilan, Dr Rafiei Mustapha; TPJ 3, Abd Razakek Abd Rahim dan Ketua Dewan Ulama Pas Pusat, Datuk Dr Mahfodz Mohamed.

Tambahnya, pelbagaikan aktiviti dengan mengaktifkan dialog, forum dan sebagainya dengan menyampaikan dakwah kepada masyarakat ke arah memahami Islam serta celik politik termasuk kepada bukan Muslim.

“Namun pemimpin dan ahli semua peringkat mesti peka dan fahamkan keputusan serta tindakan Pas. Dapatkan maklumat yang sahih.

“Memperkukuhkan gerak kerja dan aktiviti blok ketiga bersama Gagasan Sejahtera di semua peringkat parti. Jangan sekali-kali bertindak dan buka ruang kemenangan kepada pihak yang sangat ketara anti Islam, sebaliknya teruskan usaha beri pencerahan serta menangkis tohmahan terhadap perjuangan Pas,” katanya.

Iskandar bagaimanapun mahu ahli Pas manfaatkan semaksimum mungkin sumber manusia dalam parti, untuk menjana kekuatan dan bangunkan parti sebagai gerakan Islam serta politik yang hebat.

“Mesti dalam keadaan siap siaga seterusnya bekerja keras untuk memenangi sekurang-kurangnya 40 kerusi parlimen dan memimpin empat negeri,” katanya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan