PAS DUN KOTA

PAS DUN KOTA

Selasa, 20 Disember 2016

Projek pelabuhan Melaka menimbulkan persoalan tentang matlamat strategik China



Projek pelabuhan Melaka menimbulkan persoalan tentang matlamat strategik China
Straitstimes Nov 14, 2016


Sebuah pelabuhan RM43 bilion sedang dibangunkan di Melaka bertujuan untuk mengatasi Singapura sebagai pelabuhan yang terbesar di rantau ini, tetapi soalan yang dibangkitkan mengenai keperluan dan sama ada penyertaan China mempunyai kaitan dengan perniagaan atau kepentingan strategik di Selat Melaka.

Melaka Gateway ialah usaha sama antara Kuala Lumpur dan Beijing untuk meningkatkan perdagangan dua hala dalam bidang perkapalan dan logistik yang merangkumi Laluan Sutera Laut China.

Syarikat China iaitu Guangxi Beibu International Port Group sudah memiliki 40 peratus kepentingan dalam pelabuhan Kuantan, dan 49 peratus kepentingan di Taman Perindustrian Kuantan.

Pihak Malaysia melalui KAJ Developments dan syarikat gergasi tenaga PowerChina International, akan membentuk satu usaha sama akan membelanjakan RM30 bilion untuk projek penambakan tiga pulau di luar pantai Melaka. Keseluruhan Melaka Gateway akan siap pada 2025 dimana pelabuhan laut dalam dijangka siap pada 2019. Kerajaan Malaysia berharap dapat menarik 100,000 kapal di pelabuhan ini, sebahagian besarnya dari China.

"Seprti tidak logik kepada projek Melaka Gateway ini, ramai yang mempersoalkan jika ini mempunyai lebih berkaitan dengan ketenteraan berbanding kepentingan komersial," menurut pakar logistik kepada The Straits Times.

Menurut sumber, pulau-pulau yang ditambak akan diberikan status pegangan bebas dan pelabuhan diberikan konsesi 99 tahun.

Kehadiran tentera China di seluruh perairan Malaysia telah meningkat dengan ketara sejak tahun lalu. Pada bulan September tahun lepas, ketiga-tiga cabang angkatan tentera China mengambil bahagian dalam enam hari latihan bersama pada "bencana" di Selat Melaka.

China juga telah mendapat akses ke Kota Kinabalu, pendaratan penting di Sabah berhampiran dengan Kepulauan Spratly yang dipertikaikan.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan