Projek pelabuhan Melaka menimbulkan persoalan tentang
matlamat strategik China
Straitstimes Nov 14, 2016
Sebuah pelabuhan RM43 bilion sedang dibangunkan di Melaka
bertujuan untuk mengatasi Singapura sebagai pelabuhan yang terbesar di rantau
ini, tetapi soalan yang dibangkitkan mengenai keperluan dan sama ada penyertaan
China mempunyai kaitan dengan perniagaan atau kepentingan strategik di Selat
Melaka.
Melaka Gateway ialah usaha sama antara Kuala Lumpur dan
Beijing untuk meningkatkan perdagangan dua hala dalam bidang perkapalan dan
logistik yang merangkumi Laluan Sutera Laut China.
Syarikat China iaitu Guangxi Beibu International Port Group
sudah memiliki 40 peratus kepentingan dalam pelabuhan Kuantan, dan 49 peratus kepentingan
di Taman Perindustrian Kuantan.
Pihak Malaysia melalui KAJ Developments dan syarikat gergasi
tenaga PowerChina International, akan membentuk satu usaha sama akan
membelanjakan RM30 bilion untuk projek penambakan tiga pulau di luar pantai
Melaka. Keseluruhan Melaka Gateway akan siap pada 2025 dimana pelabuhan laut
dalam dijangka siap pada 2019. Kerajaan Malaysia berharap dapat menarik 100,000
kapal di pelabuhan ini, sebahagian besarnya dari China.
"Seprti tidak logik kepada projek Melaka Gateway ini,
ramai yang mempersoalkan jika ini mempunyai lebih berkaitan dengan ketenteraan
berbanding kepentingan komersial," menurut pakar logistik kepada The
Straits Times.
Menurut sumber, pulau-pulau yang ditambak akan diberikan
status pegangan bebas dan pelabuhan diberikan konsesi 99 tahun.
Kehadiran tentera China di seluruh perairan Malaysia telah
meningkat dengan ketara sejak tahun lalu. Pada bulan September tahun lepas,
ketiga-tiga cabang angkatan tentera China mengambil bahagian dalam enam hari
latihan bersama pada "bencana" di Selat Melaka.
China juga telah mendapat akses ke Kota Kinabalu, pendaratan
penting di Sabah berhampiran dengan Kepulauan Spratly yang dipertikaikan.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan