PAS DUN KOTA

PAS DUN KOTA

Selasa, 10 Disember 2013

Pasar Malam Kota di Rembau akan ditutup mulai Januari 2014?



Jika benar, tahniah kepada pengundi di DUN Kota dan Parlimen Rembau

Sumber dari Facebook www.facebook.com/PASN9

Assalamualaikum WM Wbr.,

Pagi ni saya pergi Pekan Kota dan ternampak kain rentang besar yang dipasang oleh pihak Majlis Daerah Rembau mengatakan bahawa Tapak Pasar Malam Kota akan ditutup mulai 1hb Januari 2014. Pekan Kota tidak akan ada lagi Pasar Malam, dan perkembangan ini amatlah mengecewekan, bukan sahaja kepada para peniaga Pasar Malam yang hampir 100% Melayu tetapi juga penduduk seluruh Mukim Kota ini.

Penutupan ini khabarnya dilakukan tanpa sebarang mesyuarat bersama para peniaga dan notis tiba-tiba sahaja dikeluarkan.

Ini adalah kerana Tapak Pasar Malam tersebut diadakan di lapangan kenderaan di hapan premis perniagaan mereka dan mengganggu kedatangan pelanggan ke kedai mereka. Ini tidak boleh diterima kerana Pasar Malam tersebut telah bertahun-tahun dijalankan di sana dan hanya diadakan dari jam 5 ptg sehingga jam 10 mlm hanya setiap hari Isnin, iaitu sekali sahaja seminggu.

Alasan yang didengari, ada peniaga tidak membayar sewa atau berlesen, jika ada yang tidak membayar sewa tapak atau tidak berlesen sekalipun kenapa tidak senarai hitamkan sahaja, kenapa pula semua dikenakan tindakan.

Alasan lain pula kerana berlaku kesesakan lalulintas di tepian jalan besar dan dikhuatiri berlaku kemalangan. Malangnya tidak ada lagi seperti itu.

Alasan demi alasan yang diberikan nampaknya tidak kukuh dan goyah. Minta semua pihak yang menyokong Pasar Malam diteruskan menyatakan sokongan, dan minta pihak atasan menyiasat perkara ini demi kebaikan para peniaga Melayu dan para penduduk sekeliannya.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan